📜 İtibarın Gösterişli Zincirleri: Bir Kurum İncelemesi
📜 İtibarın Gösterişli
Zincirleri: Bir Kurum İncelemesi
Thorstein Veblen’in The Theory of Leisure Class(Aylak Sınıfın Teorisi,
1899) kitabından
esinlenerek Google Gemini yardımıyla öykü tarzında yazılmıştır.
Ercan Eren
Bölüm I: Aylaklığın Şaşaalı İspatı:
Hanımefendi Eleonora'nın İhtişamı
Park Avenue’nun gri, hırslı ihtişamında, Bay Mortimer
Vane’in serveti, eşi Hanımefendi Eleonora’nın narin ve tamamen işe
yaramaz varlığında en keskin ifadesini bulurdu. Zira Eleonora’nın hayatı,
sadece zenginliğin kanıtı olmak üzere "Kurumlar" tarafından
titizlikle inşa edilmişti.
Hanımefendi’nin giyimi, herhangi bir endüstriyel
çabaya karşı verilen bir taahhütname gibiydi. Giysilerinin pahalı ve
narinliği, onları en küçük bir üretkenlik çabasıyla anında kullanışsız kılacak
şekilde tasarlanmıştı. Onu saran dantel ve ipekler, ne denli hızlı yıpranırsa,
Bay Vane’in pekünier (parasal, pecuniary ) gücü o denli tartışmasız olurdu.
Vücudunu sınırlayan iskeletli korseler ve süslü şapkalar, onun zorunlu
fiziki hareketsizliğini ilan ederdi. Bu, bir hanımefendinin, kocasının emekten
muafiyet lüksünü vekâleten sergileme zorunluluğuydu.
Eleonora’nın günleri, faydasız uğraşlarla doluydu:
Amatör resim, sosyal ziyaretler, ölü dillere ait alıntılar. Bunlar, Veblen'in
zarifçe işaret ettiği gibi, hiçbir rasyonel toplumsal ihtiyaca hizmet etmeyen,
sadece zamanın üretken olmayan tüketiminin maliyetli bir sergisiydi.
Hanımefendi, bir şaheserden farksızdı; pahalı, karmaşık ve tam da işlevsizliği
nedeniyle saygıdeğer. O, en yüce rütbeli maldı.
Bölüm II: İtibarlı Tutumluluk: Bayan
Clara'nın Ev Hali
Daha aşağı bir ekonomik tabakada, orta sınıfın
meskeninde ise Bayan Clara ikamet ederdi. Onun konumu, bir nevi 'aylaklığın
sınırlandırılmış taklidiydi'. Bay Vane'in muazzam israfına güç yetiremeyen
kocasının itibarını, daha ustaca ve gizlenmiş yöntemlerle korumak zorundaydı.
Clara, evinin kaba emek gerektiren kısımlarından
(örneğin çamaşır yıkama, ağır temizlik) muaf tutulmaya çalışırdı. Zira bu
işler, barbar atalarımızdan kalma "aşağı" sayılan bir faaliyet
kategorisine aitti. Ancak, Bayan Clara, hanesinin sanatsal idaresinde
bizzat rol oynardı. Evdeki her detay; gümüşlerin parlatılması, mobilyaların
konumu, yemeklerin zamanlaması, kocasının gelirinin titiz, zevkli ve akılcı
bir vekil tarafından yönetildiğini göstermeliydi.
Clara’nın giyimi, Eleonora’nınki kadar abartılı bir
israfa kaçmazdı, zira bu, kocasının itibarını düşüncesiz savurganlık ile
lekeleyebilirdi. Onun kıyafetleri, saygınlık ile tasarrufun o
hassas kesişim noktasında dururdu; narin ama dayanıklı, modaya uygun ama makul
ölçüde tekrar giyilebilir. Bayan Clara'nın görevi, emekten kaçınma niyetini
korurken, pratik gerekliliklere taviz vermeyen vekâleten bir verimlilik
sergilemekti.
Bölüm III: Emek Üzerine Kurulmuş
Aşağılık: Emily'nin Hakikati
Tüm bu gösterişli ve kısıtlı yaşamların ekonomik
temelinde, Emily'nin terli ve görünmez dünyası yatardı. Fabrikanın dikiş
makineleri ya da zenginlerin mutfağı; Emily’nin zamanı, doğrudan üretken
faaliyetin acımasız ve kaçınılmaz hükmü altındaydı.
Emily'nin giysileri, toplumsal hiyerarşideki yerini,
Eleonora'nın elbiselerinden daha kesin bir dille ilan ederdi: Dayanıklılık,
pratiklik ve mutlak ucuzluk. Bu özellikler, onun zorunlu emeğe olan
bağımlılığını ve dolayısıyla Veblen'in toplumunda kazandığı en düşük
itibarı simgelerdi.
Emily’nin üretkenliği, onun itibarının düşmanıydı.
Toplum, Eleonora’nın bir metelik dahi üretmemesini yüceltirken,
Emily’nin hayat için mutlak gerekli olanı üretmesini aşağılardı. Zira
itibar sistemi hala o arkaik kurala dayanıyordu: Kazançsızlık şereftir,
faydalı emek ise bayağılık.
Emily, toplumun ekonomik makinesini çalıştıran esas
enerji olmasına rağmen, bu çarkın dışında bırakılan, değeri en az olan unsurdu.
Onun varlığı, Eleonora ve Clara’nın ayrıcalıklı boşluğunun sağlanması
için ödenen görünmez ve düşük maliyetli zorunluluktu.
Yorumlar
Yorum Gönder